Študenti meškajú, ľudia čakajú v snehu i daždi. Župan Lunter a primátor Fiľakova Agócs vyzvali ministra k obnove dopravy na vlakovej stanici

Vlaková zastávka vo Fiľakove. Foto: Jozef Mikuš/Novohradske.sk

FIĽAKOVO - Na konci minulého roka vstúpil do platnosti nový grafikon železničnej dopravy. Ten priniesol zmeny aj do mesta pod Fiľakovským hradom. Žiaľ, len negatívne.

Rýchliky a väčšina osobných vlakov po novom nezastavujú na hlavnej stanici, ale iba na zastávke pri priemyselnej zóne. Cestujúci tak na spoje čakajú pod holým nebom bez prístrešku či možnosti využiť toaletu.

Vedenie mesta sa ešte vlani snažilo rozhodnutie zvrátiť petíciou a rokovaniami, no bezúspešne. Do situácie teraz vstúpil Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK), ktorý ústami župana Ondreja Luntera vyzval dočasne povereného ministra Andreja Doležala k obnove dopravy na fiľakovskej stanici.

Článok pokračuje pod reklamou.

"Železničná stanica vo Fiľakove funguje od roku 1873. Je väčšia, vybavená a mesto do nej investovalo finančné prostriedky. Ibaže ministerstvo dopravy ju spolu s novým grafikonom de facto zrušilo, pretože presmerovalo dopravu a vlaky už zastavujú len na zastávke. Tá síce nemá parkovisko ani toalety, no na trase do Košíc sa podľa analytikov ušetria tri minúty," zhrnul Lunter.

Predseda BBSK vidí riešenie situácie v investícii do približne osemkilometrového úseku trate Holiša - Prša - Fiľakovo, ktorý by po rekonštrukcii skrátil jazdu o sedem minút aj so zastavením na hlavnej stanici.

Lunter tiež upozornil, že hoci sa v Banskobystrickom kraji nachádza takmer 20 percent železničnej infraštruktúry Slovenska, z vládnych prostriedkov ide do opráv a údržby iba jedno percento investícií.


STALO SA: Náraz auta s lučenskou značkou do stromu si vyžiadal zásah záchranárov


Bez toalety, bez prístrešku a informačného systému

Informácia, že železnice nepočítajú s využívaním hlavnej stanice vo Fiľakove, sa objavila ešte vlani na jar. Samospráva sa proti rozhodnutiu hneď postavila a spustila petíciu, ktorú podpísalo takmer 4-tisíc ľudí.

Ani to však nepomohlo.

Primátor Attila Agócs prezradil, že nový grafikon a s ním spojená obchádzka hlavnej stanice už stihli spôsobiť viacero komplikácií.

"Ľudia sú na zastávke bez prístrešku v daždi a snehu, bez toaliet a informačného systému, bez ktorého sa nedozvedia o meškaní vlakov. Spoje sa zmenili tak, že študenti našich stredných škôl meškajú na prvú vyučovaciu hodinu a z poslednej musia utekať," prízvukoval Agócs.


Rezort dopravy vlani prisľúbil zachovanie depa na hlavnej stanici. Slovo dodržali, rovnako ako plán zrekonštruovať budovu na zastávke. Tretím sľubom bola oprava úseku Holiša - Prša - Fiľakovo a následný návrat vlakov na hlavnú stanicu.

BOLI SME PRI TOM: FOTO: Vo fiľakovskom priemyselnom parku položili základný kameň novej haly, prácu tam nájde okolo tridsať ľudí


"Už teraz vidíme, že tento úsek v investičnom pláne na rok 2023 nefiguruje, hoci už v roku 2021 bol označený ako jeden z havarijných a predurčených na investíciu, aby rýchliky nejazdili päťdesiatkou, ale 120 km/h. Očakávame, že ministerstvo zmení prístup a najneskôr v roku 2024 zaradí úsek Holiša - Prša - Fiľakovo do svojho investičného plánu, aby ľudia netrpeli a mali k dispozícii také služby, na aké boli zvyknutí," doplnil primátor Fiľakova.

Agócs a Lunter preto adresovali dočasne poverenému ministrovi Doležalovi otvorený list so žiadosťou o zaradenie spomenutého úseku do investičného plánu.

Budovu na zastávke opravujú

Budova zastávky je v súčasnosti oplotená z dôvodu rekonštrukcie. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ju ešte v decembri odovzdali realizátorovi stavby, ktorý začal s prácami.

Ako pre Fiľakovské zvesti povedala riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR Ria Feik Achbergerová, koncom roka vynovili okná i strechu, opravili kanalizáciu a zahájili búracie práce v interiéri.

Článok pokračuje pod reklamou.

Cieľom projektu za približne 410-tisíc eur je výmena strechy a výplňových konštrukcií, oprava sociálnych zariadení, vnútorných omietok, malieb stien a stropov, výmena podláh, oprava elektroinštalácie, vykurovania i fasády.

Objekt potom čiastočne oplotia, aby zamedzili vzniku nelegálnych skládok, a zriadia prístup pre ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu. Rekonštrukciu chcú ukončiť do siedmich mesiacov. Úprava okolia či vytvorenie parkovacích miest v pláne nie je.


ĎALŠIE SPRÁVY Z REGIÓNU

Zdieľať príspevok
Diskusia k príspevku
Odporúčáme

DO POZORNOSTI

Súťaž chcú dotiahnuť do úspešného konca. Ďalej...
Tomášovce pred prvým jarným kolom získali posilu z tretej ligy
24.mar.2023 - Súťaž chcú dotiahnuť do úspešného konca. Ďalej...
©2023 Gemerská mediálna spoločnosť, s.r.o., Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Akékoľvek rozmnožovanie časti alebo celku textov, fotografií, grafov akýmkoľvek spôsobom, v slovenskom, ale aj v inom jazyku bez písomného súhlasu vydavateľa je zakázané.
cross